گروه کاربری:          نسخه چاپی
تاریخ ثبت : ۱۳۹۵/۷/۲۸
کلمات کلیدی :
دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت, دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت, دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت, دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت, دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت, دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت,
 

نشست تخصصی اصول و توصیه هایی برای نظام آمار حیاتی

چهارشنبه  28 مهر ماه 1395، در تالار شهید ارجمندی مرکز آموزش و پژوهش سازمان ثبت احوال کشور، "نشست تخصصي اصول و توصيه هايي براي نظام آمار حياتي" برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست آشنایی کارشناسان آمار با رئوس مطالب و سرفصل‌ های کتاب "اصول و توصیه‌هایی برای نظام آمار حیاتی"بود. از دیگر اهداف نشست می توان به این موارد اشاره کرد:

آشنایی با مفاهیم و کاربردهای آمار حیاتی، نظام آمار حیاتی، نقش ثبت احوال در نظام آمار حیاتی و تبیین نقش این کتاب در راستای استقرار یک نظام کارآمد برای جمع‌آوری، پردازش و انتشار آمار حیاتی و همچنین ارتقاء نظام ثبت احوال و آمار حیاتی(CRVS).

در اين نشست از تجربه متخصصين حوزه جمعيت شناسي در سطح ملي و بين‌المللي " دکتر کريستوف لوفرانک مشاور فني جمعيت و توسعه صندوق جمعيت در منطقه آسيا و اقيانوسيه" و "دکتر کوششي رئيس گروه جمعيت شناسي دانشگاه تهران"استفاده گرديد.

در ابتداي نشست،"محمد باقر عباسي، مديرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعيتي و مهاجرت" ضمن خوش آمدگويي به شرکت کنندگان، ارتقاء نظام ثبت احوال و آمار حياتي (CRVS)را منطبق بر اهداف سه‌گانه مصوبه شماره 15/69 کميسيون اقتصادي و اجتماعي آسيا و اقيانوسيه سازمان ملل متحد (UNESCAP)دانست. بهبود کمي و کيفي و ارتقاء آمارهاي وقايع حياتي، از اولويت‌هاي کاري سازمان ثبت احوال کشور در ساليان اخير است. در ادامه "مهندس حميد پارسايي، معاون فناوري اطلاعات و آمار جمعيتي سازمان" ضمن مروري بر توليد آمار وقايع حياتي در سازمان ثبت احوال کشور، رويکردهاي آماري سازمان را بدين شرح برشمرد:

  1. توسعه آمار پايگاه اطلاعات جمعيت کشور و ارتقاء کيفيت آمارهاي وقايع حياتي
  2. ارتقاء جايگاه بين المللي کشور در زمينه آمارهاي جمعیتی توليد شده و شاخص‌ها
  3. برنامه‌ريزي در جهت توسعه توليد اقلام اطلاعاتي مورد نياز دستگاه‌هاي اجرايي و مؤسسات تحقيقاتي و پژوهشي و ارتقاء کیفی این اقلام

وي افزود با توجه به تغيير نگرش در استفاده از فناوري‌هاي روز و به دنبال آن ايجاد مركز داده سازمان، زيرساخت جمع‌آوري داده، پردازش و انتشار آمارهاي حياتي سازمان دچار تحولات اساسي شده است. نكته مهم در اين راستا، ايجاد شبكه اختصاصي سازمان مي‌ باشد. در حال حاضر نزديك به 900 اداره و نمايندگي بواسطه اين شبكه، وقايع حياتي اعلام شده در سطح كشور را بصورت برخط ثبت مي نمايند. وي در سخنان خود به سامانه ثبت تغيير نشاني و ظرفيت توليد داده‌هاي ثبتي جابجايي و مهاجرت داخلي و نقش ثبت احوال در دولت الکترونيک نيز اشاره نمود. نشست با سخنراني دکتر "مجيد کوششي، رئيس گروه جمعيت شناسي دانشگاه تهران " در خصوص پوشش ثبت فوت با استفاده از داده هاي پايگاه ادامه يافت. وي گفت در يک ارتباط متقابل بين مراکز دانشگاهي و ثبت احوال ثبت مفيد و ‌کارآمد در سطوح مختلف اجرايي و برنامه ريزي پديد مي آيد. در ادامه "کامبيز کبيري، مدير برنامه صندوق جمعيت"به تشريح پنجمين برنامه کشوري صندوق جمعيت سازمان ملل متحد در جمهوري اسلامي ايران پرداخت و گفت براي گردآوري، تجزيه و تحليل،‌ انتشار و استفاده از داده‌ هاي جمعيتي تفکيک شده به منظور تصميم‌ گيري تدوين سياست‌هاي مبتني بر شواهد، برنامه‌ريزي و پايش دستاوردهاي ملي در زمينه شاخص هاي مورد نظر اولويت هاي اصلي اين برنامه بوده است.

نشست با سخنراني" دکتر کريستوف لوفرانک" ادامه يافت وي ضمن اشاره به اهميت ثبت احوال و آمارهاي حياتي عنوان کرد که در منطقه آسيا و اقيانوسيه يک کميسيون تخصصي وجود دارد که به ايجاد و توسعه دهه ثبت احوال 2024-2015 کمک مي کند و ايران نيز عضو آن مي باشد. اين کميسيون براي تبادل نظر بين شرکا ظرفيت مناسبي را فراهم نموده است.

در بخش بعدی نشست، با نظارت دکتر لوفرانک، بحث گروهی با هدف توصیف وضعیت استان‌ها در زمینه ثبت وقایع حیاتی و تولید آمارهای جمعیتی به انجام رسید.

نشست با تشريح مباحث و سرفصل هاي کتاب "اصول و توصیه‌هایی برای نظام آمار حیاتی"توسط آقای دکتر لوفرانک ادامه یافت. و با تشریح ساختار کلی کتاب به بیان مفاهيم و نکات قابل توجه آن پرداخت.